Design Studio Louise

5 stappen om een webdesigner te kiezen

Een webdesigner kiezen is zo makkelijk nog niet. In dit artikel bespreek ik 5 stappen voor (beginnende) ZZP’ers en MKB’ers om de juiste webdesigner te vinden.

Misschien heb je al een website, maar levert deze nog niet genoeg op. Of heb je nog geen website, maar is het nu juist tijd om die stap te gaan zetten?

Hoe ga je zo’n nieuwe website aanpakken?

Er zijn ongelofelijk veel mogelijkheden.

En de prijzen van webdesigners verschillen enorm. Daarbij is de duurste webdesigner ten eerste niet altijd de beste, en ten tweede past de duurste optie waarschijnlijk niet het beste bij jouw situatie.

Veel bedrijfseigenaren weten niet zo goed waar ze op moeten letten. Daarom leg ik hier door middel van een stappenplan uit hoe je nou de beste webdesigner voor jouw specifieke geval kiest.

Stap 1: Wat wil je bereiken?

Als je een webdesigner gaat kiezen, moet je jezelf eerst afvragen wat je met de website wilt bereiken.

Een website is namelijk niet zo maar ‘een website’.

En zeker niet is elke website hetzelfde.

Zo kun je er namelijk voor kiezen om een webshop te bouwen, maar daar gaat dit artikel niet over. Voor een ‘normale’ website zijn er grofweg 2 mogelijkheden:

  1. Een online visitekaartje
  2. Een marketingmachine

Een online visitekaartje is precies wat het zegt te zijn.

Want, wat is een normaal visitekaartje? Eigenlijk is dat een reminder van je bedrijf aan je netwerk, en geeft het hen de mogelijkheid om contact op te nemen. Dat kan je website dus ook doen.

Als mensen uit je netwerk (bijv. klanten) je willen vinden, dan kunnen ze je website opzoeken en van daaruit contact opnemen. Een website die (alleen) dit faciliteert, kun je veelal voor een klein bedrag laten maken (of zelf maken). Maar dan laat je wel kansen liggen.

Je website kan namelijk ook werken als marketingmachine.

Met een dergelijke website haal je klanten proactief binnen. Je laat de mensen op de juiste manier kennismaken met je bedrijf en motiveert ze om klant te worden. Hierbij speelt je bedrijfsstrategie een belangrijke rol.

Een webdesigner die zo’n marketingmachine voor je opzet kost meestal meer, maar denkt proactief met je mee. En zo zorg je er samen voor dat je website nieuwe klanten gaat binnenhalen.

Stap 2: Wat kan, en wil, je zelf aanleveren?

Een website bestaat uit verschillende onderdelen. In ieder geval bevat (bijna) iedere website 4 aspecten:

  • Design
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Code

Maar daar kun je nog allerlei dingen aan toevoegen, zoals blog-artikelen, video’s, animaties, nieuwsbrieven, online advertenties, noem maar op…

Je kunt ervoor kiezen om álles zelf te doen. Van het design tot aan de ontwikkeling aan toe. Maar zoals eigenlijk altijd geldt: Je wilt je alleen focussen op díe aspecten waar je verstand van hebt. Als je namelijk de juiste zaken uitbesteedt, dan verdien je je geld daar vaak wel weer mee terug. En daarbij is tijd natuurlijk geld. Als jij niet bezig hoeft te zijn met je website, dan kun je weer met andere zaken aan de slag.

Bedenk dus goed waar je verstand van hebt en waar je tijd voor hebt, en pak dan die onderdelen op. En bespreek dit vooral met je webdesigner, wellicht dat jullie elkaar kunnen aanvullen.

Stap 3: Wat verwacht je van je webdesigner?

Je zit nu midden in het proces om de juiste webdesigner te kiezen. Zodra je weet wat je zelf wilt aanleveren, dan is de volgende stap om te kijken welke capaciteiten je van je webdesigner verwacht.

Die capaciteiten verschillen enorm tussen alle webdesigners. (En zoals je wel verwacht, hebben webdesigners met meer capaciteiten ook een groter prijskaartje.) Hier een overzicht van mogelijke capaciteiten:

  • Design
  • Ontwikkeling
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Blog-artikelen
  • Huisstijl en logo ontwerp
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Bedrijfsstrategie
  • Online marketing
  • Nieuwsbrief

Het is dus belangrijk om te bepalen wat je van je webdesigner verwacht. Het liefst wil je natuurlijk alles, maar dat gaat waarschijnlijk niet binnen je budget passen. Stel dus voor jezelf vast wat je écht nodig hebt. En prioriteer wat er nog meer op je wensenlijstje staat.

Ook al valt het initieel buiten je budget om alle wensen te vervullen (zoals professionele foto’s of blog-artikelen), denk hier vooraf over na. Kies dan ook een webdesigner die je hier in de toekomst bij kan helpen. Anders zul je uiteindelijk weer van webdesigner moeten wisselen.

Stap 4: Wat is je budget?

Voordat je de juiste webdesigner kunt kiezen, moet je voor jezelf bedenken wat je aan de website wilt uitgeven. Je hebt waarschijnlijk al wat in je hoofd qua maximumprijs, maar doe ook onderzoek voordat je je budget daadwerkelijk vaststelt.

Kijk op basis van je voorkeuren uit stap 1, 2 en 3 wat er beschikbaar is op de markt, en voor welke prijs.

Liggen de prijzen van webdesigners te hoog in vergelijking met je initiële budget, denk er dan nog eens goed over na. Als je wat meer uitgeeft, dan ga je dit op termijn ook weer terugverdienen. Feit blijft namelijk dat een strategische en goed verzorgde website véél meer oplevert dan een simpel online visitekaartje.

Stap 5: Welke webdesigner kies je?

Kort gezegd zijn er drie typen webdesigners:

  1. De beunhaas
  2. De professional
  3. De expert

Naast deze drie types kun je er ook voor kiezen om de hulp van vrienden of familie in te schakelen. Misschien ken je wel iemand met wat verstand van websites. Ook kun je natuurlijk zelf een website maken.

Denk er over na dat dit je wel tijd gaat kosten, en je misschien alweer snel een nieuwe (professionele) website wilt laten maken. Wil je dus echt op korte termijn kosten besparen en is een online visitekaartje genoeg, dan is dit zeker een optie. Maar weeg dit af tegen de mogelijkheden die een professionele website al gelijk kan bieden.

De ‘beunhaas’ vraagt een lage prijs: €100 tot €500. Zo’n beunhaas levert vaak een prima website af, meestal op basis van een standaard sjabloon. En zo’n website is dus typisch een ‘online visitekaartje’. Niks mis mee, maar het zal je bedrijf niet naar een hoger niveau tillen. En let op: niet iedere webdesigner die minder dan €500 vraagt, is daadwerkelijk een beunhaas. Sommige webdesigners vragen nou eenmaal minder geld, of hebben een ander verdienmodel (bijv. hogere onderhoudskosten).

Dan heb je de ‘professional’. Zo’n webdesigner kost vaak tussen de €1000 en €4000. Daarbij is de prijs sterk afhankelijk van welke diensten je afneemt, naast het simpelweg ontwerpen en bouwen van de website. In mijn mening is dit de beste optie voor elke startende ondernemer. Je kunt in dit prijssegment een hele degelijke webdesigner vinden, en op basis van je budget kun je aanvullende diensten afnemen, zoals zoekmachine optimalisatie, teksten, etc.

En dan heb je nog de duurste optie: de ‘expert’. Dit zijn vaak webdesigners die pas vanaf €4000 een website beginnen te maken. Deze webdesigners zijn vaak actief voor grotere bedrijven, en denken op alle fronten mee met hun klanten: teksten, afbeeldingen, zoekmachineoptimalisatie, noem maar op. Zo’n expert levert (in principe) de best mogelijke website af, maar gaat je niet altijd een directe return on investment bieden. En zeker als beginnende ondernemer heb je het benodigde budget waarschijnlijk niet tot je beschikking.

Zo kies je de beste webdesigner voor jou!

Een webdesigner kiezen is dus nog niet zo makkelijk. Je moet goed bepalen wat je precies wilt, wat je verwacht en wat je zelf wilt aanleveren… en natuurlijk hoeveel geld je bereid bent om er aan uit te geven. Loop daarom dit stappenplan door en kies de juiste webdesigner voor jouw specifieke situatie.

Bij Design Studio Louise kun je rekenen op een alles-in-1 service. Van webdesign tot huisstijl ontwikkeling en van zoekmachineoptimalisatie tot strategische teksten. De basis bied ik aan voor een vast bedrag, waarbij je extra diensten kunt bijkopen. Zo kun je je website afstemmen op je eigen voorkeuren en budget. Benieuwd wat ik precies voor je kan betekenen? Neem dan vooral eens contact op voor een gratis adviesgesprek.

Geïnspireerd door deze blog?

Louise van Design Studio Louise

Geïnspireerd door de tips van deze blog? Neem dan contact op met mij. Ik pas alle tips en tricks toe die ik hier heb beschreven, en nog veel meer. Zo zorg ik ervoor dat jouw website een succes gaat worden. Een adviesgesprek is altijd gratis en vrijblijvend aan te vragen!

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Uitschrijven kan natuurlijk altijd ;)

Lees vergelijkbare artikelen