Een Google Mijn Bedrijf is voor iedere onderneming onmisbaar. Als je net een nieuwe onderneming hebt gestart, is dit dan ook laaghangend fruit om gelijk te regelen. Google Mijn Bedrijf (Google My Business, in het Engels), ook wel Google Bedrijfsprofiel genoemd, is een bedrijfsprofiel op Google, dat een aantal belangrijke gegevens bevat, zoals adres, website en telefoonnummer. Het is onmisbaar in jouw marketingstrategie om online vindbaar te worden. Maar wat is het eigenlijk? En hoe werkt het?
“Een Google Bedrijfsprofiel kun je vergelijken met een persoonlijk Facebook profiel, maar dan voor bedrijven, en dan natuurlijk op Google: je plaatst er algemene gegevens (zoals adres, website, openingstijden, etc.) en berichten (zoals blog-artikelen of status-updates).”
Wat is een Google Bedrijfsprofiel?

Een Google Bedrijfsprofiel is, zoals de naam al zegt, een profiel van een bedrijf op Google. Het werkt bijna hetzelfde als Facebook. Op Facebook plaats je wat algemene gegevens van jezelf, zoals naam, leeftijd en hobby’s. Vervolgens plaats je foto’s en berichten op je Facebook-profiel. Zo werkt een Google Bedrijfsprofiel ook. Je vult eerst algemene gegevens in, zoals bedrijfsnaam, adres en openingstijden. Vervolgens kun je ook foto’s en berichten plaatsen, zoals een blog-artikel of een status-update.
Dit zijn alle gegevens die je op een Google Bedrijfsprofiel kunt plaatsen:
- Bedrijfsnaam
- Adres
- Openingstijden
- Omschrijving van het bedrijf
- Link naar de bedrijfswebsite
- Producten en diensten
- Afbeeldingen
- Berichten en evenementen
- Recensies
Een Google Bedrijfsprofiel is van essentieel belang voor het optimaliseren van je website voor een zoekmachine. Benieuwd naar quick wins om die optimalisatie verder uit voeren? Lees dan dit artikel hoe je je website optimaliseert voor Google, of lees in dit artikel hoe je een SEO strategie opzet.
Waarom is een Google Bedrijfsprofiel onmisbaar?
Een Google Bedrijfsprofiel brengt een aantal interessante voordelen met zich mee. Omdat het aanmaken van zo’n profiel gratis is, en in een mum van tijd geregeld, behoort het echt tot het laaghangend fruit van online marketing. Maar wat zijn dan precies die voordelen? Allereerst is het een manier om vindbaar te worden. Zodra ook jouw bedrijf op Google geregistreerd staat, zal het naar boven kunnen komen zodra iemand op zoek is naar een product of dienst die jij levert. Dit werkt niet alleen als je een online business hebt, maar juist ook als je een fysieke winkel of bedrijfspand hebt.
Met een Bedrijfsprofiel word je niet alleen vindbaar, maar val je ook nog eens extra op. Heb je alleen een website, dan krijg je in de Google zoekresultaten alleen een vermelding met een link naar de website. Heb je ook een Bedrijfsprofiel, dan wordt het rechtergedeelte van de zoekresultaten volledig gevuld met jouw bedrijf. Dit valt natuurlijk op en nodigt potentiële klanten uit om je bedrijf beter te bekijken.
Nog een voordeel van een Google Bedrijfsprofiel zijn de reviews. Via Google is het namelijk mogelijk om recensies te vragen aan je klanten. Heb je een aantal mooie recensies, dan zal dit enorm helpen in de keuze van jouw potentiële klant om voor jou te kiezen. Als anderen immers al een goede ervaring hebben gehad met je, dan wek je vertrouwen dat je ook voor toekomstige klanten een goed resultaat zal neerzetten.

Hoe maak je een Google Bedrijfsprofiel aan?
Het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel is gratis en eenvoudig! Ik zal hier niet het hele proces doorlopen, maar het komt op de volgende stappen neer: Ga naar Google Business. Vul je bedrijfsnaam, adresgegevens, omschrijving, openingstijden en link naar je bedrijfswebsite in. Vervolgens zul je je profiel moeten verifiëren. Dit gaat meestal via de post, maar soms kan dit ook via telefoon of e-mail. Na verificatie van het profiel, heb je de vrijheid om je profiel zo veel uit te breiden als je zelf maar wilt. De gouden regel is hier om je profiel zo uitgebreid mogelijk te maken. Dit helpt enorm in de vindbaarheid van je bedrijf. Hoewel de minimale vereisten voor een Google Bedrijfsprofiel dus binnen een mum van tijd geregeld zijn, vergt het zeker wel tijd en kennis om een goed en uitgebreid profiel op te zetten. Het is mogelijk om dit zelf te doen, maar twijfel ook niet om samen te werken met een expert.
Hoe optimaliseer je een Google Bedrijfsprofiel?
Het optimaliseren van een Google Bedrijfsprofiel komt uiteindelijk neer op het zo veel mogelijk uitbreiden van de content op het profiel. Hoe meer je dit namelijk doet, hoe prominenter je profiel wordt getoond in de zoekresultaten en hoe relevanter de informatie is die potentiële klanten kunnen vinden. Het belangrijkste is hierbij om altijd je bedrijfsprofiel up-to-date te houden. Zorg dus dat je profiel altijd alleen de informatie bevat die nog steeds relevant is. Zet daarom een herinnering in je agenda en check dit maandelijks.

Wat heel erg aantrekkelijk is voor potentiële klanten, zijn afbeeldingen en video’s. Als potentiële klanten een visueel plaatje hebben van jouw bedrijf en de producten en diensten die het aanbiedt, dan helpt dit enorm in hun keuze. Zorg er dan ook voor dat die afbeeldingen er perfect uit zien. Ook het inhuren van een fotograaf is hierin niet overbodig: met goede foto’s verdien je je geld zo weer terug.
Vul ook de vragen en antwoorden-sectie (Q&A) van je bedrijfsprofiel in. Dit is altijd een aanrader: niet alleen op Google, maar ook op je eigen website en je social media-kanalen. Potentiële klanten willen namelijk altijd antwoord hebben op een aantal vragen die zij in hun hoofd hebben. Hoe beter jij antwoord kan geven op die vragen, hoe eerder zij voor jouw bedrijf zullen kiezen.
Vraag jouw profiel vandaag nog aan!
Zoals gezegd, het aanvragen van een Google bedrijfsprofiel is gratis en zo gebeurd. Er is dus geen reden om het niet te doen! Hoewel het plaatsen van alle informatie en afbeeldingen echt nog wel tijd, voorbereiding en kennis vereist, geeft alleen al het hebben van een Google Bedrijfsprofiel een enorme boost aan je bedrijf. Wil je echt alles uit je Google Bedrijfsprofiel halen? Neem dan gewoon eens contact op, ik kan je gratis advies geven, maar ga ook graag voor je aan de slag.