Design Studio Louise

Zo lanceer je je SEO strategie: in 4 stappen

Een SEO campagne begint bij een goede strategie. Voordat je je website gaat optimaliseren, of willekeurige blog-artikelen gaat schrijven, wil je je doel bepalen en er stap voor stap naartoe werken. Je eerste stap is dus om je doel te bepalen, vervolgens ga je je concurrentie analyseren en zoekwoorden onderzoeken. Pas dan is het moment aangebroken om je SEO campagne uit te voeren. Lees in dit artikel hoe je alle 4 de stappen doorloopt.

Stap 1. Bepaal je SEO doel

Je kunt geen goede SEO strategie opstellen zonder een doel voor ogen te hebben. Met een doel heb je iets om naar toe te werken, alsook iets waar je je resultaten aan kunt toetsen. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers op je website, meer ingevulde contactformulieren, of juist meer verkopen van product A of B? Stel dat het je doel is om meer stucwerk klussen te verkopen, dan wil je dit natuurlijk gaan meten. Dát gaat namelijk laten zien of je SEO campagne doeltreffend is.

Maar hoe bepaal je nou zo’n SEO doel? Dit doe je op basis van je bedrijfsstrategie. In deze strategie leg je namelijk een aantal dingen vast: Wat zijn de belangrijkste producten of diensten, wat zijn de minst belangrijke, en wat is je USP? Meer weten over je USP? Lees dan een van mijn eerdere artikelen, waarin ik uitleg wat een USP is en hoe je die opstelt. Stel bijvoorbeeld dat je USP is dat je ook spoedklussen stucwerk aanneemt, dan is het logisch om je SEO strategie ook te focussen op stucwerk klussen  met spoed.

Stap 2. Analyseer je concurrentie

Als je wel eens eerder wat marketing onderzoek hebt gedaan, dan zul je wel een goed idee hebben van wie je concurrentie is. Maar ook dan is het handig om een (kleine) concurrentieanalyse te doen voor je SEO strategie. Begin door een overzicht te maken van je concurrentie. Dit doe je door simpelweg eens te Googelen naar bedrijven in je branche, en dan specifiek te zoeken naar bedrijven in je buurt. Zoek bijvoorbeeld op ‘stukadoor Rotterdam’. Dit kun je met de zoekmachine van Google doen, maar ook met Google Maps. Neem in je analyse in ieder geval de bedrijven mee die bovenaan verschijnen in de zoekresultaten. En zoek nog eens wat verder naar bedrijven die heel erg lijken op dat van jou.

Zodra je een overzichtje hebt van al je belangrijkste concurrenten, kun je deze gaan analyseren. Wat zorgt er nou voor dat je deze concurrenten goed kunt vinden via Google? Dit doe je door de website te bezoeken en kritisch te zijn: Welke pagina’s zijn er? Hoe zijn de teksten geschreven? Is er een blog? En zo ja, waar gaat de blog over? Hoe makkelijk kun je navigeren? Welke boodschap staat er centraal? Etc., etc.

Zoeken via Google en je eigen analyse doen is natuurlijk gratis, en geeft je ook echt de belangrijkste informatie. Maar wil je nog een stapje verder gaan, dan zijn er ook nog betaalde mogelijkheden. Zo heb je bijvoorbeeld ahrefs, waar je een volledige SEO audit kunt doen van andere websites, en zoekwoorden kunt analyseren. Maar let op, dit soort tools vereisen tijd en training om daadwerkelijk effectief ingezet te kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk om altijd nog je eigen analyse te doen. Het kan dan ook geen kwaad om hiervoor contact op te nemen met een professional.

Stap 3. Doe zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek staat centraal in iedere SEO strategie. Zoekwoorden vormen namelijk echt de basis van je campagne. Zo’n onderzoek bestaat uit meerdere aspecten. Als eerste bekijk je de websites van je concurrenten om te ontdekken welke zoekwoorden zij gebruiken. Deze woorden kun je vinden door te letten op de (onder-)titel, de (sub-)koppen en sleutelwoorden die vaker terugkomen in de teksten. SEO tools (zoals de SEO audit van ahrefs) vergemakkelijken deze analyse.

Vervolgens kun je de Zoekwoordenplanner van Google gebruiken, alsook de Ubersuggest tool van Neil Patel, en de Keywords Explorer van ahrefs. Deze tools zijn erg vergelijkbaar: Ze stellen je allemaal in staat om zoekwoorden in te typen, op basis waarvan de tools suggesties doen voor vergelijkbare zoekwoorden. Elk van deze tools geeft ook aan hoe populair een zoekwoord is (hoe vaak er dus op wordt gezocht). Het enige vervelende aan deze tools is dat je vrijwel alleen populaire zoekwoorden vindt. Het is natuurlijk veel moeilijker om hier hoog voor te ranken dan voor de wat minder populaire zoekwoorden. Gebruik de voorgestelde zoekwoorden daarom om de hoofdthema’s te bepalen waar de content van je website over moet gaan.

Zodra je de hoofdthema’s hebt bepaald, kun je de content van je website nauwkeuriger vaststellen. Hoe je dit doet? Typ variaties van je gevonden zoekwoorden op Google in, en noteer welke suggesties Google vervolgens doet. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘zelf stuken’, dan maakt Google dit af met de suggestie: ‘zelf stuken kosten’. Dit zou dus een interessant zoekwoord kunnen zijn om mee aan de slag te gaan. Ga al je hoofdthema’s af en noteer Googles suggesties. Op deze manier heb je een lange lijst aan mogelijke onderwerpen voor je websitepagina’s. Breng hierin structuur en prioriteit aan door te bepalen welke zoekwoorden het beste toewerken naar je SEO doel.

Stap 4. Voer de SEO campagne uit

Je hebt nu een doel voor je campagne, een overzicht van je concurrenten en een overzicht van jouw belangrijkste zoekwoorden. Dit is het moment om daadwerkelijk je SEO campagne te starten. Zoals je ook in mijn eerdere artikel over SEO kunt lezen, bestaat zo’n campagne uit drie aspecten: content, autoriteit en techniek.

Stap 4a. Content

Neem als eerste de bestaande pagina’s van je website eens onder de loep: Zijn deze al ingericht op je belangrijkste zoekwoorden? Zo niet, schrijf de (onder-)titels, de (sub-)koppen, de (Call to Action) knoppen, de meta-teksten en de teksten dan om naar de juiste zoekwoorden. Let op: elke websitepagina moet gefocust zijn op maximaal 1 zoekwoord. Richt een pagina bijvoorbeeld op ‘stucwerk Rotterdam’, maar probeer niet een pagina in te richten op ‘stucwerk Rotterdam’ én ‘tips om zelf te stuken’.

Zodra je de bestaande pagina’s hebt verbeterd, ga je bepalen welke pagina’s erbij kunnen komen. Heb je bijvoorbeeld nog geen pagina over ‘stucwerk prijzen’, dan is het een goed idee om die aan te maken. Hierbij heb je twee opties. Je kunt de nieuwe pagina aanmaken als hoofdpagina op je website (net zoals je home-pagina en je diensten-pagina). Maar je kunt ook een blog starten en het zoekwoord gebruiken als onderwerp van een nieuw blog-artikel. Kijk eens naar je concurrenten om te beslissen of je er een hoofdpagina van maakt of een blog-artikel.

Hoe je een pagina op een bepaald zoekwoord richt? Daar zijn tal van methodes voor, maar het komt altijd op het volgende neer: Zorg ervoor dat je zoekwoord zo duidelijk mogelijk voorkomt in de titel, de ondertitel en de (sub-)koppen van je pagina. In de titel van de pagina is het goed om letterlijk het zoekwoord te gebruiken. Je hoeft dit niet té letterlijk te nemen, maar gebruik vooral synoniemen en schrijf je zoekwoorden een beetje om. Je wilt ook met gepaste regelmaat de zoekwoorden terug laten komen in de teksten van je pagina en de omschrijvingen van de afbeeldingen. Het allerbelangrijkste is om dit secuur te doen, waarbij je erop moet letten dat de lezer van je verhaal een goede tekst te zien krijgt.

Stap 4b. Autoriteit

Om je SEO campagne kracht bij te zetten, wil je de autoriteit van je website verhogen. Google gebruikt dit namelijk als factor in het bepalen van de ranking. Autoriteit verkrijg je door zogeheten backlinks te verzamelen. Dit zijn andere websites die naar jouw website(-pagina) linken. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe meer autoriteit je hebt. Dat klinkt logisch, toch? Kwantiteit van de links is dus belangrijk, maar gum ook de kwaliteit van de links niet uit. Hebben de websites die naar jouw website linken, namelijk een relatief hoge autoriteit, dan wordt jouw autoriteit automatisch óók (relatief) hoger.

Hoe verzamel je dan die backlinks? Daar zijn wederom tal van methodes voor, maar het belangrijkste is om contact op te nemen met andere websites en er simpelweg om te vragen. Dit kun je doen door naar kapotte links te zoeken op bestaande websites. Wordt er bijvoorbeeld gelinkt naar een artikel met stucwerk tips, maar bestaat deze niet meer, én heb jij zelf een vergelijkbaar artikel geschreven, dan kun je contact opnemen met de eigenaar van de website. Stuur simpelweg een e-mail met de mededeling dat je een kapotte link gevonden hebt, en dat je graag jouw pagina aanbiedt om naartoe te linken. Je kunt ook contact opnemen met website-eigenaren om een gastartikel aan te bieden. Schrijf dan een artikel voor die website, waarbij je in dat artikel doorlinkt naar je eigen website.

Stap 4c. Techniek

De techniek achter je website heeft ook een enorme invloed op de SEO prestaties. Zo wil je onder andere zorgen voor een korte laadtijd, een mobielvriendelijk ontwerp, korte URL’s, een duidelijke sitemap en een overzichtelijke websitestructuur. Ook hiervoor bestaan weer tal van methodes om je website te verbeteren. Hierbij wil je letten op de gebruikservaring van je website: Zorg ervoor dat de websitebezoekers zo snel en zo makkelijk mogelijk de informatie vinden die ze willen hebben. Dit zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven hangen, en dat is dan weer een statistiek die helpt in je SEO-ranking.

Aan de slag!

Een SEO strategie bestaat dus uit vier stappen. De uitvoering van stap vier bestaat uit drie aspecten, die in dit artikel kort beschreven worden. Hoewel de benoemde methodes extreem effectief zijn, zijn er nog vele andere methodes en vereist het toepassen van zo’n methode echt wel wat kennis en ervaring. Wil je dit zelf doen, lees dan veel artikelen over dit onderwerp, en zoek met name ook naar voorbeelden. Het is uiteindelijk de kunst van SEO om in kleine stappen steeds weer verder te werken aan de techniek, de content en de autoriteit van je website. Zou je daarbij hulp kunnen gebruiken? Neem dan vooral contact op met mij voor een gratis adviesgesprek.

Geïnspireerd door deze blog?

Louise van Design Studio Louise

Geïnspireerd door de tips van deze blog? Neem dan contact op met mij. Ik pas alle tips en tricks toe die ik hier heb beschreven, en nog veel meer. Zo zorg ik ervoor dat jouw website een succes gaat worden. Een adviesgesprek is altijd gratis en vrijblijvend aan te vragen!

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Uitschrijven kan natuurlijk altijd ;)

Lees vergelijkbare artikelen